Metody pomiarów z pułapu lotniczego.
Badania z pułapu lotniczego miały na celu:
- weryfikację niepewności tworzonych obecnie klasycznych wysokorozdzielczych produktów fotogrametrycznych: NMT i ortofotomap
- zbadanie potencjału informacyjnego lotniczych danych teledetekcyjnych na potrzeby badania podłoża gruntowego
W badania z tego zakresu zaangażowany był zespół z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska (Katedry Geoinformacji Fotogrametrii i Teledetekcji Środowiska) w składzie: prof. dr hab. inż. Beata Hejmanowska, dr hab. inż. Sławomir Mikrut, dr inż. Wojciech Drzewiecki, dr inż. Tomasz Pirowski.
Badania wykonano na obszarze kilku poligonów testowych.
Weryfikacja niepewności NMT
Weryfikację niepewności NMT przeprowadzono porównując:
- różne numeryczne modele terenu, np. wykonane w ramach projektu z istniejącymi modelami utworzonymi w ramach projektu ISOK NMT
- chmury punktów ze skaningu laserowego z NMT z nich utworzonymi (niepewność wewnętrzna NMT)
- NMT z wynikami pomiarów terenowych: RTN i tachymetria (niepewność bezwzględna NMT)
Porównywano różnice wysokości obliczając parametry: błąd średni (ME – mean error), jako wartość średniej różnicy wysokości, odpowiadający błędowi systematycznemu oraz odchylenie standardowe (SD – standard deviation) określające błąd przypadkowy.
Badania prowadzono na trzech obszarach testowych: Czernichów, Mydlniki i Kraśnik. Poniżej przedstawiono wybrane wyniki badań.
Poligon badawczy 13_C (Czernichów)
Dla poligonu badawczego Czernichów pozyskano z CODGIK chmurę punktów i NMT z projektu ISOK. Ponadto w ramach projektu wykonano pomiary in-situ RTN.
Wynik analizy rozbieżności w celu określenia niepewności wewnętrznej i bezwzględniej NMT.
Poligon 10_M (Mydlniki)
Dla poligonu badawczego Mydliniki wykonano analizę rozbieżności pomiędzy NMT ISOK a dwukrotnym pomiarem RTN i tachymetrycznym.
Wynik analizy rozbieżności w celu bezwzględniej NMT.
Poligon badawczy 3-S19 (Kraśnik)
Na obszarze poligonu Kraśnik wykonano szereg badań, z których wybrano następujące:
- porównanie NMT z dwóch przelotów (K1 i K2)
- porównanie NMT uzyskanego w ramach badań wykonanych w projekcie z NMT ISOK
- porównanie NMT uzyskanego w ramach badań wykonanych w projekcie z NMT ISOK z pomiarem tachymetrycznym
- analiza niepewności położenia punktu na orotofotomapie uzyskanej w ramach badań wykonanych w projekcie z pomiarami in-situ RTN
Analiza różnic wysokości pomiędzy dwoma nalotami (K1, K2)
Analiza różnic wysokości pomiędzy pomiarem in-situ i NMT
Histogramy różnic wysokości
Analiza błędu położenia punku na ortofotomapie (rozmiar piksela w terenie: 7 cm) w stosunku do pomiaru in-situ; pomiar wykonano na punktach sygnalizowanych.
Wnioski
- NMT
- Technologia ALS wydaje się łatwiejsza
- Powtarzalność NMT ALS z K1 i K2 można oszacować w oparciu o błąd systematyczny (ME) na poziomie mm i odchylenie standardowe (SD) ok. 10 cm
- Niepewność wysokości NMT na podstawie porównania z pomiarami in-situ można oszacować w oparciu o błąd systematyczny (ME) na poziomie -10 cm (teren zwykle niżej niż NMT) i odchylenie standardowe (SD) ok. 15 cm
- Należy zwrócić uwagę, że zwiększanie dokładności pomiaru NMT w terenach naturalnych, pokrytych roślinnością, odkrytą, uprawianą rolniczo glebą oraz leśnych nie ma sensu ze względu na to, że na niepewność wysokości ma w tym przypadku wpływ głównie dokładność identyfikacji obiektu i jego zmienność w czasie, rzędu ok 20 cm lub więcej.
- Ortofoto
- Niepewność położenia punktu wyznaczona w oparciu o pomiar in-situ jest rzędu 5 cm (przy wielkości piksela 7 cm)
Interaktywna mapa z produktami fotogrametrycznymi pułap lotniczy dla wybranych poligonów badawczych.